Möödunud kuu lõpus, 30. jaanuaril toimunud TORE aasta üldkoosolek-konverentsile kogunes paarsada noort ja üle 30 täiskasvanu 33-st erinevast Eesti koolist.
Traditsiooniks on saanud, et TORE aasta konverents on mööda Eestit liikuv sündmus ja tänavu tervitas meid külalislahkelt Tartu Descartesi Lütseumi koolipere. Konverents algas TORE rituaalidega – kelmika Te-O-eR-E- tantsuga – mille eestvadajaks oli MTÜ NÜ TORE juhatuse esimees, Ülo Vihma, koos seitsme TOREvandiga! Meeleolu oli juba alguses ülev!
Tartumaa TOREkate tervitus-esinemine
Ka vastuvõtja kooli direktori, Jaan Reinsoni avasõnadest võis välja lugeda rõõmu nii palju TOREdaid inimesi oma koolis tervitada. Tänaseks levivad kuuldused, et direktorile hakkasid avatantsu teinud TOREvandid niivõrd meeldima, et taas on loota TOREvantide pere kasvamist. Ja niimoodi me siis oma ringi laiendame – TOREnoored, TOREjuhendajad, TOREvandid.
TORE konverentsil kasutasime töötubade formaati, kus läbiviijateks olid TOREvilistlased ja TOREnoored ise - et noored saaksid vabas õhkkonnas omavahel suhelda ja koolikeskkonda toetavate tegevuste ja teemade üle arutleda. Töötubadest selgunud tulemusi võib omamoodi TOREkate väljakutseteks nimetada, kuidas elukeskkonnas - koolis ühiskonnas - toimida.
Töötubade läbiviijad: Mariliis Rannu, Kaia-Liisa Metsson (TORE vilistlane Väike-Maarja Gümnaasiumist), Karin Küünarpuu (TORE vilistlane Haapsalu Weidemanni Gümnaasiumist), Pirge Mägi (TORE vilistlane Kolga Keskkoolist), Taavi Pertman ja Eveli Rebane (TORE vilistlased Tallinna Kuristiku Gümnaasiumist)
Olen usaldusväärne! “USALDUSE”töötuba juhtisid TORE-vilistlased Tallinna Kuristiku Gümnaasiumist, Eveli Rebane ja Taavi Pertman. Töötoas selgus, et ometi suhtlemisel nii oluline nähtus, nagu usaldus, on see väga raske tekkima. Kuid TOREkad on leidnud erinevaid mooduseid, tegutsemisviise, mida kasutada, et usaldus tekiks ja ise usaldusväärne olla on tõeliselt väärtuslik ja oluline saavutus.
Olen sõbraks! “EI VÄGIVALLALE, AGA JAH MILLELE?” töötuba juhtis Haapsalu Wiedemanni Gümnaasiumi TORE-vilistlane, Karin Küünarpuu. On miljoneid võimalusi ja positiivseid tegevusi, millele “Jah!” ütelda. Mitmete hobide ja aktiivsete tegevuste kõrval toodi kõige olulisemana välja sõpradega koos olemise. TOREnoorte seisukohalt tähendab see väljakutset sõbraksolemise oskusi pidevalt arendada ja olla igapäevaselt sõbraks erinevatele kaaslastele enda ümber.
Olen ise aktiivne alge! “MINA ISE TORE TEGIJA” töötuba juhtis Väike-Maarja Gümnaasiumi TORE-vilistlane, Kaia-Liisa Metsson koos oma hea sõbrannaga, Mariliis Rannuga. Töötoas arutleti teemadel, kes ma olen, millised on mu varasemad kogemused, kuidas need mõjutavad minu edaspidiseid tegutsemisi? Töötoa juhtmõtteks kujunes - kõik saab alguse iseendast! Mina ise – TOREnoor - olen see, kes siin maailmas tegutseb, oma elu juhib!
Mul on süda õige koha peal! “TORE NOOR”töötuba juhtis Kolga Keskkooli TORE-vilistlane, Pirge Mägi. Tugiõpilaste ehk TOREkate jaoks on alati olulised märksõnad olnud: märkamine, arutamine, sõbralikkus. TOREnoori iseloomustavaid omadus- ja märksõnu kogunes töötoas osalenud noorte valikul veelgi. TOREnoored rõhutasid, et tegutsemisel on kõige tähtsam, et pea (mõtlemine) ja süda (hoolimine) teeks head koostööd!
Töötoa ettekanne "TORE NOOR"
Mina märkan! “FILMINDUS” töötuba juhtis Valga Gümnaasiumi TORE-vilistlane, Agne Kaur. TOREkad on leidnud erinevaid viise, et haarata kogu koolirahvast märkama erinevaid kooli õhkkonnaga seotud tegevusi, olukordi, inimesi. Juba vähemalt kahes TORE koolis on selleks läbi viidud filmi tegemise konkurss. Töötoas räägiti kümnest lihtsast faktist, mille teadmine aitab tublisti kaasa filmitegemise osavusele ja seega ka oluliste objektide esiletoomisele (mida soovitakse, et märgataks).
Teen koostööd! “TIIMITÖÖ” (meeskonnatöö) töötuba juhtisid Paide Gümnaasiumi praegused TOREkad, Rein Saar, Marek Müller, Teet Uusküla. TOREnoored osalesid teistega suhtlemist, koostööd ja usaldust arendatavatest harjutustes ning mängudes. TOREnoored teavad, et tiimitööoskused on igapäevaelus (nii kodus, koolis kui vabal ajal) väga tähtsad oskused ja tulemusest olulisemaks õpetajaks on erinevate tiimitöö kogemuse saamine ja tegutsemise protsess ise.
Töötoa "TIIMITÖÖ" läbiviijad - TOREkad Paide Gümnaasiumist: Teet Uusküla, Marek Müller, Rein Saar
Hoian oma suhteid! “HEAD SUHTED – ILUS ELU!” töötuba juhtis Tartu Descartes´i Lütseumi praegune TOREkas, Kerttu-Kadi Vanamb. Suhted on noortele väga olulised – pole kahtlustki. Head suhted saavad alguse headest suhtlemisoskustest, usaldusest ja reaalsetest suhtlemiskogemustest, mida pakuvad nii kodu, kool kui ühiskond tervikuna. Juba tugiõpilaste põhikoolitusel või laienemiskoolitusel õpivad TOREnoored suhtlemisoskusi. Ja TOREnoorte jaoks on iseenesest mõistatav, et suhtlemisoskuste õppimine saab aja jooksul loomulikuks osaks elust. TORE noor kogub kogemusi iseendast kui oma suhete eest vastutavast noorest.
Leian positiivse tee pingetega toimetulekuks, välja elamiseks! “TANTSIME” – seda üllatus-töötuba juhtisid Tartu Descartes´i Lütseumi õpilased, Mariliis Kulamaa ja Kersti Kivisikk. Tants on üks võimalus suhelda ja midagi öelda. Tants on väga hea võimalus end välja elada. Tantsimine õpetab koostööd tegema ja lihtsalt elu aktiivselt nautima. Töötoas osalejad tantsisid kogu konverentsi publikule koostöötulemusena valminud hetkeloomingulise toreda tantsu.
TORE juhendajate vestlustuba juhtis MTÜ NÜ TORE juhatuse esimees, Ülo Vihma. Protsessis rääkisid kaasa Koolipsühholoogide esindaja, Triin Hannust, TORE koolitajate koolitaja, Ellu Eik ja TORE koolitaja, Endla Lõkova. Töötoas tutvuti kahe koolikeskkonda toetava poole – koolipsühholoogid ja TOREkad – töötamispõhimõtetega erinevate koolis ette tulevate probleemide ja näidete najal (n: milline on/võiks olla koolipsühholoogi ja TOREringi roll koolis kriiside ajal, näiteks leina puhul?). Arutleti võimalike koostööpunkide üle. TORE juhendajad on olulised lülid kooli tugisüsteemis.
Konverentsi töötubadele eelnes TORE IX üldkoosolek, mille raames tegi MTÜ NÜ TORE tegevjuht, Marju Jaanimäe ülevaate möödunud aastast ja tutvustas käesoleva aasta tegevuskava. Üldkoosolek kinnitas MTÜ NÜ TORE 2008.a. tegevus-ja majandusaruanne ning võttis vastu 2009.a. aasta tegevuskava.
Noorteühing TORE on koolides tegutsevaid tugiõpilasi – TOREnoori – ja nende juhendajaid – TOREjuhendajaid ühendav organisatsioon. Ja TORE konverents on organisatsiooni aastasündmus, mille eesmärkideks on ühelt poolt pakkuda TORE noortele ja TORE juhendajatele oskusi ja teavet võimalustest koolikeskkonna parendamises kaasa lüüa ja teiselt poolt planeerida üheskoos ühingu tegevusi aasta lõikes.
TOREnoored ja TOREjuhendajad on koolis kahtlemata mitmekülgsed ja võimekad isikud, kelle tegutsemisel on positiivne mõju ka ühis-ja elukeskkonna üldistele protsessidele.